Tågresor och turné

I tisdags började min turné. I tisdags tog även jordens resurser slut för i år. Alltså de resurser som jorden kan återbilda tog slut. Så från och med i tisdags fram till jul så lever vi på jordens reserver.
Tisdagkväll hoppade jag somsagt på ett nattåg för att starta en två veckors föreläsningsturné. Jag har hunnit hålla 5 föreläsningar sedan i onsdags och alla har gått helbra. Jag får nya insikter efter varje föreläsning och jag börjar bli rätt så varm i kläderna vid det här laget. Jag har fått mycket bra respons och idag sa ett gäng tjejer till och med att "det var grymt bra!", det värmer.
Nu befinner jag mig i Göteborg för att imorgon besöka Bokmässan och sedan ta tåget till Stockholm. Och tacka vet jag tåg!!

"Om ni var tvungen att byta ut någon del i/av er kropp till en teknisk grej, vilken del och till vad?"

Sinnesträdgårdar och Onegativa tankar

Sitter och förbereder en föreläsning som jag ska hålla på Dragonskolan här i Umeå idag. Förra veckan var jag i Övik och höll en föreläsning och fick efteråt höra att många tyckt att jag var det bästa inslaget under dagen. Det värmde i hela mig. Jag jobbar för fullt med de nya kapitlen till min bok och har inte så fasligt mycket kvar. Ikväll åker jag till sthlm för att imorgon vara med på en kick off för WWF och berätta om Svalbard resan. 

Lyssnar på en bra ljudbok under mina morgonpromenade Munken som sålde sin ferrari av Robin Sharma. Sägs mycket klokheter i den. Jag tänkte att jag skulle bjuda på ett litet avsnitt ur den.

"De flesta lever antingen fysisk, intellektuellt eller moraliskt i en liten trång del av sin fullständiga potential, vi har alla reservoarer som vi aldrig skulle ha kunnat drömma om" - William James.

"I fabeln symboliserar trädgården det mänskliga sinnet. om du tar hand om ditt sinne, om du ger det näring och sköter det som en bördig trädgård kan det blomstra bortom dina förväntningar. Men om du låter ogräset ta över kommer varaktig sinnesfrid och djup inre harmoni alltid att gäcka dig. Om jag kom in i din älskade trädgård och började hälla giftigt avfall över alla dina förstklassiga blommor så skulle du väl bli allt bra sur? Faktum är att vissa duktiga trädgårdsmästare bevakar sin trädgård som soldater för att försäkra sig om att ingenting giftigt kan komma in, men se hur mycket giftigt avfall folk släpper in i huvudet, bara under en enda dag. Oro, ängslan, ett ältande av det förflutna, grubblerier inför framtiden och rädslan vi själva ger näring åt.

Om du vill leva ett rikt och tillfredsställande liv måste du stå på vakt vid grinden och bara släppa in den bästa informationen, du har helt enkelt inte råd med negativa tankar, inte ens en enda. Världens gladaste nöjdaste och mest dynamiska människor skiljer sig inte från dig och mig, vi är alla gjorda av samma stoff, men de som gör någonting mer än bara existerar, de som har blåst liv i sin sanna potential och verkligen njuter av livet till fullo gör något annat än människor som lever ett ordinärt liv och den främsta skillnaden är att de ser positivt på världen och allting som finns i den. 

under en vanlig dag tänker genomsnittspersonen ca 60 000 tankar, men 95% av dessa är samma tankar som personen tänkte dagen innan, knapphetstänkandet tyranni. De som tänker likadant varje dag och vars tankar främst är negativa har fastnat i dåliga vanor, istället för att fokuser på det goda i livet och tänka ut sätt att göra livet ännnu bättre så sitter de fast i det förflutna. Endel av dem oroar sig för relationer eller pengar, andra har ångest över att deras barndom inte var perfekt, åter andra grubblar över ännu mer betydelse lösa saker som hur expediten i affären behandlade dem eller den elaka tonen hos en sur arbetskollega. De som tänker så tillåter oron att suga ut deras livskraft. De blockerar sinnets enorma potential att ge dem det de vill ha"

Ja, det där var ett litet vettigt utdrag ur boken. Mer bjuder jag inte på idag. Förutom en uppmuntran till oss alla om att vi bör gå runt och känna oss betydelsefulla. Nästa vecka börjar min turné på riktigt. Det riktiga schemat kommer inom kort.

Fullsatt och tacksamhet

Nu är de 40 föreläsningarna fullsatta, har till och med råkat boka in 2 extra för att jag räknat dåligt. Så nu hade några tur. Är så fascinerad över hur fort de har blivit uppbokade, på 2 veckor har alla 40 bokats upp. Helt sjukt. Och roligt att det finns ett sådant intresse för det här ämnet. Det kan bara båda gott. Så nu finns det alltså inga gratisplatser kvar men det går fortfarande att boka in mig utanför projektet men då tillkommer arvode och resersättning för föreläsningarna.

För övrigt känner mig tacksam för så otroligt mycket idag, morgonpromenader, höstluft, vänner, kärlek, familj, god frukost, skogsstigar, getingar, hälsa, energi, kreativitet, diskussioner, musik och ja, jag skulle kunna hålla på hur länge som helst och dagen har knappt börjat.

Här kommer föreläsningsturnén i grova drag, en mer exakt kommer senare.

• 25 aug (utanför projektet)

Hagaskolan, Umeå

 

• 27 Aug

Forslunda gymnasiet. Åk 1, 70 elever.

 

 

• 3 sept

2 föreläsningar för sjöfruskolan på Åildhemsskolan, Umeå

 

• 11 sept

SEKAB i Örnsköldsvik. Kl: 10:00-11:00

 

• 16 september

Dragonskolans designelever, Umeå 13.30-15.00

 

 

•  22 sept.

2 Hagaskolan, Umeå. Årskurs 9 och 7-8

 

• 24 sept

Jönköpings högskola för lärande och kommunikation, 70lärarstudenter. +18 år

Kl 10:00-11:30

 

• 24 sept (utanför projekt)

Linköping personal. Tallbodaskolan

 17:00-19:00

 

• 25 sept

2 föreläsningar i Götene, år 9 och år 7/8

 

• (Osäkert datum) Katrineholm

 

 

• 29 sept

2 föreläsningar i Hudiksvall

 

 

•29/30 sept

2 st Bergsjöskola

 

 

• 30 sept

2 föreläsningar i Hudiksvall

 

 

• 1 okt (utanför projektet)

Föreläsning södertälje Naturskola. 20-30 lärare

 

 

• 2 okt

Kärtorpsgymnasium, Sthlm.  Åk 3

 

• 3 okt

Kärtorpsgymnasium, Sthlm. Åk 1, 32 st

 

• 3 okt

1. GUC, Uppsala. Samhällskunskap A. Max 60 elever

13.00-14.20

2. GUC Uppsala, Samhälskunskap A, max 60 elever.

 

• 7 okt

2. Östegsskolan, Umeå. åk 5 08.00-9.45, åk 6 10.00-11.30

 

• 13 okt

Lerum kl 10:00-11:30

 

• 13 okt

Alingsås åk 3 13:30-15:00

 

• 14 okt

Mölnlycke, Hulebäcksgymnasiet.

 

• 15 okt

2 st djupedalsskolan i Mölnlycke. År 6-9 totalt 380 elever

 

 

• 3 nov

2 st Borlänge. Jakobgårdsskolan.

Åk 7-9 Ca 190 st Kl 09:20 – 10:50

 

• 4 nov

Karlstad. Skåreskolan. Åk 5.

 

• 4 nov

vålbergsskolan karlstad

 

• 5 nov

2 st Storfors, Vargboskolan

7-9 mellan 40-100 elever på båda föreläsningarna.

10.15-11.30, 12.20-13.30

 

 

• 6 nov

2 Hedermora Jonsboskolan, årsk 6-9, 160 st.

 

 

• 7 nov (utanför projektet)

Föreläsning miljötinget i Dalarna

 

• 11nov

Hoting, Jämtland

 

 

• 17 nov (utanför projektet)

Miljökonferens Lidingö.

 

 

• 19 nov. (utanför projektet)

Föreläsning på inspirationsseminarium i Umeå

 

 

• 24 nov

2 föreläsningar i Nacka, Björknässkolan, år 7-9.

 

• 26/27 nov.

gymnasieskola i Klippan

 

•26 nov (utanförprojeket)

Klippan i nordvästraskåne

 

•12 dec (utanför projektet)

Porthällaskolan i Partille utanför Göteborg.

 

• 2 Liljaskolan, Umeå (osäkert datum)


1412 m höga Ryfjället


3 Platser kvar och frisk höstluft

Nu är det endast 3 gratis föreläsningsplatser kvar! Helt otroligt vad de har gått åt, på två veckor har nästan alla 40 blivit bokade. Nu är det endast 3 st kvar som sagt, så först till kvarn.
När dessa 3 kommit in så kommer jag att lägga upp hela föreläsnings turnén här i bloggen eller på hemsidan.

Det börjar bli höst och jag tycker att det är underbart. Var i stugan igen i helgen och hade det lika underbart som alltid, besteg Ryfjället igen för andra gången i sommar, red ut två gånger, bastade och spelade härliga sällskapsspel. Tog även det, troligen, sista doppet för sommaren.

Under min morgonpromenad imorse lyssnade jag på Fredrik Lindströms sommarprogram och han avslutade med denna fundering: "Är det så att människan är oförmögen att förstå konsekvenserna av sina handlingar om hon inte kan se dem?" jag hoppas... nej jag vet att det inte är så. Vi kan förstå konsekvenserna om vi får kunskap om dem, jag tror inte att vi behöver se dem med våra egna ögon. Det är klart att effekten blir ganska många ggr starkare om vi får se en döende isbjörn eller fattiga svältande barn på riktigt än bara höra om dem. Och det är klart att man kanske inte bryr sig lika mycket om naturen om man vuxit upp bland betonghus i en storstad och knappt vet vad ett hjortron är. Men jag tror (VET) att vi kan förstå konsekvenserna av våra handlingar.
Om vi vill.