föreläsningsschema och nysnö.

Vaknade imorse och fick se ett vackert vitt täcke av snö på marken. Helt magiskt. Jag älskar verkligen snön, allting blir så ljust, nytt och fräscht. Jag ska väl kanske säga att det verkligen ett supersuper tunt lager med snö, men snö var det.

Nu har jag i princip bara en månad kvar av allt föreläsande den här hösten. Det har varit jättehäftigt att få vara ute och möta alla människor som lyssnar på mig. Häftigt men lite slitigt. Men än har jag nog krafter kvar. Nästa vecka beger jag mig ut på en veckorusch till.
Här kommer mitt föreläsningsschema för nästa vecka.
_____________
Måndag 3 nov
2 st i Borlänge för åk 7-9 + personal ca 165 st
9.20-10.50
12.00-13.30

Tisdag 4 nov
Vålbergsskolan i Vålberg för åk 9
9-10.30
Skåreskolan i karlstad för åk 5
ca 12.15-13.45

Onsdag 5 nov
2 st i Storfors för åk 7-9. 40-100 elever
10.30-11.45
12.30-13.45

Torsdag 6 nov
Hedemora
8.00-9.00 åk 8-9
12.30-13.30 åk 6-7

Fredag 7 nov
1 föreläsning på Miljötinget i Mora
kl 14.00
www.miljotinget.se
___________________

ny inspiration & simturer

Den här veckan har gått fortare än fortast. Blev helt klar med mitt klimatkapitel idag, har varit värdelös på att skriva på de nya kapitlen till boken men föreläsningarna har tagit all min tid och energi. Men idag fick jag tillbaka inspirationen efter en simtur. Tänkte bara önska allihopa en underbar helg och dela med mig av ett väldigt fint mail som förgyllde min dag.
"Hej Nanny-Maja,

Du var och föreläste hos oss på Djupedalskolan förra veckan. Dagen efter
fick alla i min klass reflektera över föreläsningen och de tyckte helt
enkelt att du var FANTASTISK! Det var det bästa föreläsningen de hade
varit på och detta var ALLA helt eniga om. Du lyckades få dem att tänka
på att de där små sakerna gör betydelse. En tjej i 9:an uttryckte sig så
här idag: Det är jobbigt att ni har fått oss att tänka så mycket nu går
jag runt och släcker lampor och tänker på det hela tiden. Visst är det
härligt! Stort TACK för din föreläsning som var kanonbra, under mina år
som lärare har jag inte träffat någon som lyckats beröra eleverna som
du.

Mvh
(lärare på ------skolan)"

Uppmärksammad i Ryssland och peppad på livet

http://nimd.akzia.com/pdf/akzia_13(96).pdf

Den här länken och på s 5 så hittar ni en intervju som en rysk tidning nyligen gjorde om mig. Väldigt roligt. Dom var även intresserad av att få boken översatt till Ryska, vilket vore skit häftigt. Det var ganska chockande att prata med kvinnan under intervjun då hon var så överraskad av att ekologi och miljötänk var så utbrett här i sverige, att man kan köpa ekologisk mat i vanliga matvarubutiker var för henne någonting helt nytt. 
Vi är himla bra i Sverige, fast vi är ändå inte BRA. Och just för att vi vet och kan så pass mycket så borde vi ju ha lättare för att bli ännu ännu bättre.

Lyssnar i veckan på otroligt bra intervjuer med Raw foodmänniskor & hälsopioniärer från hela världen och blir väldigt peppad på allt.

Dr Doug Graham uttryckte sig väldigt vettigt härom dagen:
" it's silly to treat the symptoms and still keep causing them. Health is a natural state, if you get, sick get rid of the causes"

Fantastiska människor och operaupplevelser

Höll två föreläsningar för åk 5-6 igår på en skola här i Umeå. Dessa härliga små krabater är helt otroliga, de räckte febrilt upp händerna efter nästan varje mening jag sa för att kommentera, fråga eller berätta någonting liknande som de varit med om. 


Och här var ett fint mail jag fick av en tjej som lyssnade på mig: 
"hejsan nannymaja :)
jag var en av dom som du hade föreläsning för.. ehm alltså i 6an och 5an
:) men jooo ,. jag vill säga att jag älskade din föreläsning den var så
bra s jag skulel kunna se den frela gånger! jag lovar!!!!!"

Jag blir alldeles rörd när jag läser det.

andra fantastiska människor förutom tio till tolvåringar är människan i allmänhet. Förra veckan under en föreläsning i Uppsala så spekulerade jag om att dom kanske skulle ha några sorts sensorer i golvet så när eleverna gick i korridorerna så skapas det energi till skolan och igårmorse läste jag i senaste illustrerad vetenskap att: " i Tokyo exprimenterar East Japan Railway Company med ett tryckkänsligt golv, som skördar miljövänlig ström från resenärernas fotsteg"

Snart förvånas jag inte av någonting,  människan är så sjukt påhittig. Vad jag dock förvånas över är alla inte använder sin otroliga påhittighet och försöker bevara naturen och jorden vi lever på.

Jag var på Opera igår och såg trollflöjten, min första operaupplevelse, det var vackert och häftig men också väldigt sövande, så andra akten slumrade jag till då och då, men vackert var det.

Hemma och höstlycklig

Hemma från min två veckors föreläsningsturné. Jag har hunnit hålla 17 föreläsningar och lärt mig massor av både mig själv och andra. Det har varit otroligt lärorikt och roligt men det är också väldigt härligt att vara hemma. Det är höghöst här hemma, luften är så väldigt fräsch och jag mår så väldigt bra.

Tackar så väldigt väldigt mycket för alla fina kommentarer om min föreläsning. Jag vet att det jag säger behövs men det är väldigt motiverande att få höra att det uppskattas och att jag lyckas med det jag vill. Att inspirera och påverka människor att börja ta mer ansvar för oss själva, andra människor och jorden vi lever på.

jag kommer under hösten att blogga på www.minplanet.se så gå gärna in och läs om mina föreläsningsbravader där också.

Och som svar till dig som lämnade kommentaren:  "måste bara säga att din föreläsning idag var grymt bra! keep it up:P OOOOW och utseendet!! :O du är för fin för att hålla på med "hållbar utveckling" :D

...så tackar jag så mycket för komplimangerna men vill också kontra lite med att förutsättningen för att jag ska fortsätta att vara fin, förutsättningen för att alla ska fortsätta att vara så fina som vi är, är just att någon och helst allihopa!! håller på med hållbar utveckling på något vis. Bara för sig själv eller tillsammans och ut mot andra.

Imorgon har jag 2 föreläsningar på Östtegskolan här i Umeå och på torsdag 2 föreläsningar på Liljaskolan i Vännäs. Sedan bär det av till Göteborg på söndagkväll för att göra en turnévecka även där. Måste också tillägga att Göteborg och trakterna runtom verkar vara extra medvetna, för det är väldigt många som har hört av sig därifrån.


Ta hand om er.