Från mig själv, till mig själv

Jag hade tänkt skriva ett vackert tillfälligt farväl men tiden springer som vanligt ifrån mig. så nu blir det inget sådant. Fast farväl behöver jag ju ända inte skriva, jag finns kvar länge till.

Jag åker iaf bort till Sydamerika i två månader. Om vårt flyg får lyfta med tanke på vulkanaskan från island. Jag hoppas på det. Jordskorpan verkar överlag vara rätt orolig och ledsen, hoppas att vi alla börjar förstå att det finns samband med vad vi gör och hur det påverkar saker och ting runt omkring. Så som hela jävla jordskorpan.

Jag kommer att skriva på www.resdagboken.se (användarnamn nannymaja)

Jag älskar er. Ha en fantastisk vår

Här är ännu en krönika för Nöjesmagasinet City. Temat var 80-tal.
Ett brev från mig själv till mig själv

 

Hej Mig själv. Jag fick en förfrågan att skriva om 80-talet. Varför inte skriva till mig själv som 22 åring, kanske du då känner dig lite förberedd på vad ni kommer att ställa till och lyckas med. Jag sitter på ett nytt café i Umeå. Caféet hänger ovanför älven mittemellan det som för dig är kyrkbron och E4-bron. Med hjälp av energi som från älvens strömrörelser svävar det ca 20 m ovanför vattnet. Man tar sig hit från kajen som idag, år 2084, är en park där Umeå kommun odlar sin egen mat och kor, hästar och getter strosar runt. En trådlös linbana kopplar samman Eko-Kajparken och caféet. Jag förstår att detta kommer som en chock, när jag var 22 år skulle jag aldrig ha föreställt mig att jag 72 år senare skulle åka runt på min solcellsdrivna Hoover Board och fika på ett flygande café 20 m ovanför älven. Du får försöka smälta det under brevets gång.

 

Den viktigaste händelsen var för ca 40 år sedan, år 2041, då vi började ta hand om oss själva. Snabbmatskedjorna lade ner eller bytte helt bana, de började servera otroligt goda vegetariska/veganska rätter. På McDonalds finns idag bara en burgare som är gjord på vilt kött. Beroende på var i världen restaurangen ligger serveras olika sorters kött, här uppe är den gjord på älgkött. Resten av utbudet är ekologiskt och vegetariskt. Känns konstigt att skriva om detta som att det vore en grej, för oss är det helt självklart. Är dock medveten om att så inte är fallet för er, där bak i 2010. Vi slutade att tillverka lösviktsgodis och andra fullproppade färgämneslivsmedel. Allt raffinerat socker, sötningsmedel och konstgjorda färgämnen förbjöds 2042 och byttes ut mot naturliga alternativ. Motion blev en obligatorisk dagsaktivitet på alla skolor och arbetsplaster. Arbetsdagarna är idag mellan 4-5 h/dag, 3 dagar i veckan. En dag i veckan jobbar vi i kajparken för kommunen och resten av tiden tar vi hand om våra egna privata odlingar. Den resterande tiden ägnas åt umgänge, det var hemskt hur lite tid vi hade att umgås med varandra i början på 2000-talet. Vi höll på med mycket dumheter då. Vi utvecklade kärnkraften och trodde att det var lösningen på alla miljöproblem. Vi släppte ut så mycket koldioxid och annat skit i atmosfären att jorden under många år var kaos. Naturkatastroferna avlöste konstant varandra, naturresurserna sinade och alla världens hav och ekosystem höll totalt på att dö ut. Fy vad vi krigade! När resurserna blev färre blev krigen fler. Jag vill inte ens tänka på hur många människor som dog. Det här vet du nog redan, du lever ju i det.

 

Idag lever vi mycket längre, människans kropp ska egentligen klara en snittålder på 120 år. Själv är jag 96 år och pigg som aldrig förr. När vi nästan bara äter vegetarisk mat räcker maten och vattnet till fler människor, vi är idag 19 miljarder människor på jorden. Det är inget problem då vi delar lika och tar hand om jordens resurser. Kanske hjälper detta dig, kanske inte, hur som helst vill jag att du ska veta att du är viktig och att det är viktigt att ni redan 2010 börjar göra någonting åt problemen som ni hunnit skapa.

 

Lev väl och hälsa mamma och pappa från mig, de dog för fem år sedan.

Jag älskar dig.