Lagen om alltings jävlighet och den förbannade jantelagen

Under 2 dagar har jag hört 2 människor i min omgivning prata om lagen om alltings jävlighet. Och en av dem nämnde begreppet 3-4 ggr under en timme. Jag gillar inte alls det uttrycket. Håller inte med om det heller. Det måste väl vara höjden av pessimism att tala om lagen om alltings jävlighet?!.
I mitt liv råder lagen om alltings skönhet!

Jag har böcker på tryckeriet men maksinerna hade visst kraschat inatt så de blir ev lite försenade. Jag kommer dock att få så pass många att jag kan skicka ut böcker till dem som beställt. ca 40-50 st. Jag hoppas på ett hundratal så att jag kan distribuera ut dem lite grann innan jag åker. Boken har fått ett helt nytt utseende. Spiralbindningen och plastframsidan är utbytt mot vanlig limbindning. Detta främst pga ekonomiska orsaker. Var nämligen billigare att limbinda böckerna, så så får det bli för det är inte helt lätt att punga ut med 20 000 kr för tryckning av 200 böcker. Får jag ett förlag blir böckerna troligtvis billigare, vilket jag vill, så att alla får möjlighet att ta del av den, rika, mindre rika och orika. På måndag hoppas jag ha dem klara. Så är någon intresserad av en bok är det bara att hojta innan lördag 3 maj så kan jag skicka en. kommer att meddela innan jag åker var de kommer att säljas under tiden som jag är borta.

Jag har börjat inse att det endast är en vecka kvar tills jag åker till Kenya för att jobba hos en familj som bor på en gård i victoria sjön och sedan sluta upp med en grupp från Rättvisemärkt för att göra studiebesök hos Rättvisemärkta producenter. Kommer hem från Kenya den 9 juni och hinner bara landa på arlanda inna jag hoppar jag på ett tåg till Oslo för att åka till Svalbard. I mars skickade jag in min ansökan att få vara en av 2 ungdomar från Sverige (Jag och Sven Heijbel är utvalda från Sverige) som får följa med på Voyage for the future som projektet heter. Jag kommer under 10 dagar åka runt tillsammans med 16 andra ungdomar frÂn 8 olika länder och ett gäng forskare och experter(expert är ett knepigt ord, men jag tror ni förstår vad jag menar) för att studera klimatförändringarna. Känns helt ofattbart att få följa med på den här resan. Jag kan inte ens tänka mig hur det ser ut där, förutom att det troligen är osannolikt vackert, och möjligtvis ganska sorgligt också. Med tanke på isbjörnarna som sakta men säkert försvinner p.g.a att isarna smälter. Hela landskapet håller tydligen på att smälta bort. Fick en artikel av germund från WWF idag (Tack för resten Germund, jätteintressant). Jag citerar "Många som söker sig till Svalbard är 'klimatturister' De vill se glaciärer och isbjörnar innan de försvinner. Samt uppleva den storslagna arktiska naturen." redan i mitten av april är det tydligen ljust dygnet runt. Visst är jag van vid ljusa sommarnätter som bor rätt långt upp i vårt avlånga land men ingenting jag varit med om kommer att kunna mäta sig med det jag kommer att få uppleva under de dagar i juni då jag kommer befinna mig på Svalbard. Har kommit på mig själv med att tysta ned min glädje över att få åka dit eftersom att det låter som att jag skryter hejvilt när jag säger att jag vunnit en resa först till kenya och sedan till Svalbard. Det nog Jante-lagen som spökar. Bort med Jantelagen förtusan. JAG SKA FÅ ÅKA TILL SVALBARD!!!!! Det ni. Ni kommer att kunna läsa om mina upplevelser och tankar här i min blogg. Jag ska försöka återge allting så bra jag kan. Troligen kommer orden inte att räcka till för att beskriva allt det vackra men jag ska göra så gott jag kan. Igår investerade jag i en bra systemdigital kamera så att jag kan dokumentera allt jag kommer att få vara med om.

Fanns en artikel med i Metro idag: http://www.metro.se/se/article/2008/04/24/17/3857-45/index.xml

Nu ska jag iväg och försöka sälja in min bok lite här och var i stan.
Har legat ute på vår veranda en timma nu på morgonen, skrämmande men sant så känns det precis som det brukar göra i juni/juli. Det enda som skiljer är de nu smått smått kyligare vindarna. Annars är solen het som under sommaren.

Ha en skön dag.


Kommentarer
Postat av: the mack

coooooooooooooooooolllllllllllllllllltttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt
jag är så stolt och så glad!

Postat av: Storasyster

Ha ha, vi är nog lite släkt ändå du och jag. Har gått runt och funderat på framtiden ett tag, och ett speciellt resmål har jagat mig: Svalbard! Varför? Inte en blek. Känns rätt bara. Och så ska du dit... Jag är inte ens förvånad!
Sköt om dig i Kenya! Väntar med spänning på rapporten!
Kram!

2008-05-03 @ 21:54:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback